روز جهانی شیر گرامی باد

روز جهانی شیر گرامی باد

زندگی با شیر آغاز می شود… life begins with milk…
روز جهانی شیر گرامی باد
ارزش غذایی شیر
شیر از مهمترین و سودمند ترین مواد غذایی است که متخصصان تغذیه درهمه کشورهای جهان برمصرف آن، به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی تاکید می ورزند. در کشورما نیز ازدیر باز ازشیر و دیگرمواد لبنی بهره می برده و آن را غذای سلامتی می نامیده اند و تنها ماده پروتئینی است که سالها به عنوان غذا و دارو مورد توجه مردم بوده است.

شیر کاملترین و قدیمی ترین غذای شناخته شده توسط بشر است که با برخورداری از ترکیبات بالایی چون پروتئین، کلسیم، فسفر، و ویتامین های معدنی، نارسایی هایی ناشی از سوء تغذیه را جبران می کند. ازآنجایی که کشورما جمعیتی جوان دارد ، استفاده ازشیر به ویژه برای دانش آموزان، تندرستی، هوش، تقویت قدرت یادگیری و تفکر، و خلاقیت بیشتر را به ارمغان می آورد. شیر هیچ زیانی ندارد، از این رو چربی موجود در شیر نه تنها برای مصرف کنندگان ضرر ندارد، بلکه از رسوب چربی در سرخرگها می کاهد. شیر یک غذای کامل شیر سرشاراز مواد گوناگون حیاتی است. در آن مواد معدنی از قبیل سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم روی، مس، آهن، فسفر، کلر، ید و گوگرد موجود است. در شیر مواد قندی به صورت لاکتوز می باشدو دارای ویتامین های “ب” ، “پ”، “آ” ، و “د” است. شاید به سبب همین ویژگی و امثال آن است که از پیامبر خدا (ص) چنین نقل می کنند: “لیس یَجزی مکان الطعام و الشراب الا اللّبن” “ تنها شیر است که می تواند جای آب و غذا را بگیرد(انسان را از تشنگی و گرسنگی نجات دهد).” شیر اکسیر جوانی می توان شیر را به اکسیر جوانی تشبیه کرد، زیرا شیر غذای بسیار کاملی است و همیشه مورد نیاز بدن است. افرادی که از شیر استفاده کرده و می کنند، چندین برابر افراد دیگر سالم ترند. تحقیقات علمی نشانگر آن است که فرآورده های شیری در رژیم غذایی می تواند کالری بدن را کنتـرل و موجب کاهش ذخیـره چربــی شود. کلسیــم موجود در شیر، سوخت و ساز سلول های چربی را افزایش می دهد و مانع ذخیره چربی در بدن به ویژه در اطراف شکم و کمر می شود. کلسیم مــوجود در شیر علاوه برتسریع در سوخت و ساز بــدن، از تبدیل کربوهیدراتها به چربی جلوگیری می کند که نتیجه آن جلوگیری از چاقی و تسریع در کاهش وزن است. ضرورت مصرف کلسیم برای کودکان
شیر و دیگر غذاهای غنی از کلسیم، همیشه اجبـاری و ضــروری در رژیم غذایی کودکان بوده‌اند. کلسیم یک واحد ساختاری کلیدی و اساسی برای داشتن استخوان‌های سالم و محکم است. اما اکثر کودکان 9 تا 18 ساله، میزان توصیه شده 1300 میلی گرم کلسیم در روز را مصرف نمی‌کنند. ایــن امر اصلاً تعجب آور نیست، چــون اکنــون کودکان از نوشابه‌ها بیشتر از شیر که یک نوشیدنی غنــی از کلسیــم است، استفــاده می‌کنند. نــوجوانانی که سیگار می‌کشند و نوشابه یا نــوشیدنی‌های کافئیــن دارد می‌نوشند، ممکن است کلیسم کمتــری دریافت کنند، چون این مــواد با فـــرآیند‌هایی از بدن که مخصوص جذب کلسیم هستند، تداخل پیدا می‌کنند. امــا در هر سنــی، از نوزادی تا بزرگسالی، کلسیم ماده مغذی ای است که نمی توان مصرف آن را به فراموشی سپرد. کلسیم چه کاری برای بدن انجام می‌دهد؟ در دوران کــودکی و بـزرگسالی، بدن ماده معدنی کلسیم را برای ساخت استخوان‌هایی محکم مورد استفــاده قــرار می‌دهد، یعنی فرآیندی که در انتهای دوره نوجوانی تکمیل و متوقف می‌شود. سپـــس کاهـــش کلسیم استختوان‌ها در اوایل بزرگسالی شروع می‌شود و همینطور که سن بالا‌تر می‌رود روند کاهش کلسیم استخوان‌ها، به خصوص در خانم‌ها، بیشتر می‌شود. نــوجوانــان و به خصوص دختــرانی که رژیم غذاییشان به اندازه کافی مــواد مغذی را برای ساخت استخــوان‌ها فراهــم نمی‌کند، در آینــده در معــرض ریسک ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند و به احتمال بیشتری دچار شکستگی‌ در استخوان‌های ضعیفشان می‌شوند. کـــودکان کــم سن‌تــر و نــوزادانی که کلسیم و ویتـامین D کمی مصرف می‌کنند، در معرض خطر نــرمی استخــوان قرار دارند. نــرمی استخوان یک بیمـاری جدی استخوانی است که باعث خمیدگی استخوان پا‌ها، رشد ضعیف و گاهی اوقات درد و ضعف عضلانی می‌شود کلسیم همچنین نقش مهمی را در انقباض عضلانی، انتقال پیام در طول اعصاب و آزادسازی هورمون‌ها بــازی می‌کند. اگر سطح کلسیم خون پــایین باشد (به علت مصرف کم کلسیم)، کلسیم مورد نیاز از استخــوان‌ها گــرفته می‌شود تـا سلـول‌ها به کارکرد طبیعی خود ادامه دهند، در نتیجـه سطح کلسیم استخوان‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.وقتی فرد در دوران کودکی و نوجوانی کلسیم کافی دریافت کنــد و فعالیت فیـزیکی مناسب داشته باشد، در دوران بزرگسالی با محکم ترین استخوان‌های ممکن زندگی خواهد کرد. انستیتو پزشکی آمریکا مقادیر مصرف کلسیم زیر را برای افراد توصیه می‌کند: • 1 تا 3 سال- روزانه 700 میلی گرم کلسیم • 4 تا 8 سال- روزانه 1000 میلی گرم کلسیم • 9 تا 18 سال- روزانه 1300 میلی گرم کلسیم مصـرف کافـــی کلسیم تنها راه حــل رسیـــدن به تعادل است. کودکان 1 تا 18 ساله همچنین باید روزانــه 600 واحد ویتامیــن D مصرف کنند. اگر فکر می‌کنید کودکتان به اندازه کافی مواد مغذی مـــورد نیـــاز خود را دریــافت نمی‌کند، از دکتر او بخواهید تا رژیم غذایی اش را تغییر دهد و یا از مکمل‌های ویتامین مخصوص کودکان استفاده کنید.

روابط عمومی شرکت پگاه گیلان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 20 =